A motorválasztásról
Hogyan válasszunk motort?
Egyszer egy ELTE alkalmazott matematikus ismerősömtől hallottam, hogy mindennek a valószínűsége 50% - "Vagy igen, vagy nem!" - Mennyire igaza volt! :) - Ennek analógiájára is alapvetően kétféle motoros létezik. Az egyik, aki már régóta tudja, melyik motort is szeretné megvenni, és a második, aki elveszett a rengeteg márka és modell rengetegében és segítségre szorul a választásban.
Persze ez csak egy egyszerűsítés és ennél sokkal árnyaltabb a helyzet.
Nagyjából 3 éve találkoztam egy sráccal, aki soha nem gondolt arra, hogy bármikor is motorozni fog. Azonban az egyik nap meglátott egy motort valamelyik filmben, majd elmondása szerint "megérintette az érzés". A film amúgy jelentéktelen és felejthető volt, de a főszereplő motoros magabiztossága meggyőzte, hogy neki is kell egy motor. Mára ugyanez a srác a sokadik motorját koptatja, és sosem hagyna fel az új hobbijával.
Rengeteg ember vásárolt már első motort ilyen hirtelen fellángolásból vagy azért, mert a motoros barátaiknak mind egy bizonyos típusú vagy márkájú motorjuk volt. A másik fajta motoros, akit eláraszt egy-egy új terminológia, amely úgy hangzik, mint egy pornográf idegen nyelv (APRC, DRL, ABS stb stb.), végül szinte találomra vesz valamit amiben megtalálható bármelyik vagy akár több is belőlük. Természetesen van jobb megoldás is, mégpedig az, hogy tájékozódj a lehetőségeidről, és a számodra megfelelő első motorkerékpárt válaszd ki.
Ezért érdemes felkeresni például a mi kereskedésünket, mivel személyre szabott ajánlatot tudunk adni neked. Itt nem árajánlatról beszélek, hanem sokféle szempontból megközelítjük az igényeidet és egy közös konzultáció keretében kiválasztjuk a számodra legmegfelelőbb motort.
Új motor vagy használt motor? Érdekes kérdés, amiről már írtunk is egy kis cikket.
Motoros tanácsadók
Biztosan beszéltél már olyan motorosokkal, akik már régóta motoroznak és esküsznek egyik vagy másik típusra. Ők szívesen adnak tanácsot bárkinek, de elfogultságuk nem biztos, hogy neked is jó választást ajánl. A motorvásárlás nem olyan, mint az autóvásárlás, hogy szinte mindegyiket a legtöbb vezetőre lehet szabni.
Gondold csak el, hogy egy 194 centi magas motoros miért ajánl egy hatalmas maxiendurót, és nem egy 125-ös nakedet. Vagy egy évente 25-30 ezer km-t túrázó miért ajánl mást mint az, aki pályanapokra látogat csak ki a Pannónia-ringre. Persze vannak a fanatikusok is, akik kitartanak egyik vagy másik márka mellett és nem ismerik el az alternatív lehetőségeket.
Ha észrevetted, az érvelésük és ajánlásuk ott csúszik félre, hogy ők tapasztalt motorosok, már sok motorral a hátuk mögött, viszont nem tudhatod, hogy neked első motorként melyik válik be igazán. Az is lehet, hogy váltani fogsz 1 év múlva, viszont arra már tapasztalni fogod, mi az amire vágysz. Te ismered csak igazán igényeidet.
Az, hogy milyen módon használnád a motorodat, nagyban szűkíti a lehetőségeket. Túrázás, ingázás, versenyzés, off-road és még sorolhatnám, mind-mind egy olyan igény, amihez más-más motor illik.
Jelenleg abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy a gyártók szinte minden méretben kínálnak mindenféle fajtájú és stílusú motort. Kezdőként tehát máris szinte kompromisszum mentesen válogathatunk. Emellett a gyártók arra is rájöttek, hogy a kezdők általában a kedvezőbb árú vagy jó ár-érték arányú motorok mellett döntenek elsősorban.
Ha már kezdő választásról van szó, mindenképpen érdemes a motor méreteit szem előtt tartani. Ajánlott kisebb súlyú motorral kezdeni, illetve olyannal, amiről megálláskor a lábunk biztonságosan leér - Figyelembe véve azt, hogy előfordulhat, hogy kátyú környékén fogunk megállni.
Ha stílus szerint kéne őket csoportosítani, akkor a
Cruiserek általában könnyen kezelhető gépek, ha nem a legnagyobbakkal kezdünk. A tömeg náluk is egy fontos szempont, viszont nem a gyors végsebességről híresek. Ezért kezdetnek nagyon jó választást adnak.
Superbikeok könnyű súllyal rendelkeznek ugyan, viszont ergonómiájuk miatt és a nagy teljesítmény miatt nem igazán kezdőknek valók. Ráérsz 1-2 év után egy ilyenre ráülni.
Naked motorok jó választás lehetnek kezdőknek. Könnyűek, elég stabil futóművel rendelkeznek. Kissé sportos hangulatot kölcsönöznek, viszont az ergonómia sokkal élvezhetőbb, mint a Superbike szegmensben.
Túramotorok a tömeget szem előtt tartva inkább az alacsonyabb köbcentisek ajánlottak kezdésnek, viszont ők azok, amik kényelem tekintetében a legtöbbet adják neked.
Robogók mindenki ismeri őket, viszont külön csoportot alkotnak a motorok között. Nem véletlenül, mivel nagy általánosságban a városi közlekedés kiváló szereplői. Könnyűek, gyorsak és jól irányíthatók. Nem is kell több, mint egy jó Vespa a városba!
Ha ezek alapján már ki tudtál zárni néhányat, az igényeknek megfelelően, máris jó úton jársz. Azonban egy üléspróba mindenképpen ajánlott, bármit is választasz. Ebben is tudunk segíteni, hiszen több mint 40 új motor közül válogathatsz nálunk!
Ha bogarászni szeretnéd, milyen motorok vannak manapság a piacon, érdemes körülnézni nálunk! Böngészd végig új motor kínálatunkat!