Benelli 502 C - A takarékos cruiser
Néhányan találkozhattak már a Benelli 502 C-vel. Azt már látni azonban, hogy nem lesz belőle tömegmotor, ahogyan azt várhattuk az elmúlt évek során. Kicsit értetlenül is állunk emiatt, hiszen egy nagyon jó formával megáldott motorról van szó, és technikailag is egy jó csomagot kapunk a motor árához viszonyítva.
Igaz ez a Benellire is nagyban. Kiváló ár-érték arányú motorokat gyárt, mégis - a japán márkáktól megszédített média nyomására - keveset hallunk róla. Érdemes lenne azonban nyitni felé, hiszen a rengeteg extrát, amit egyik-másik gyártó kínál a motorjaihoz egy átlag felhasználó életében 1-2 alkalommal használja valószínűleg, mégis kifizettetik az árát. Emiatt a nyitás egy itthon kevésbé ismert (de megbízható minőséget produkáló) gyártó felé racionális döntés lenne. Lássuk, mit is kapunk egy Benelli 502 C-ben.
Kezdjük mindjárt az árral. A Benelli 502C jelenlegi ára 2.630.000 forint Magyarországon. Lehet mondani rá, hogy sok, vagy kevés, viszont egy teljesen egyedi cruisert kapunk a pénzünkért ennyiért egy olyan, több mint egy évszázados olasz márkától, aki nem prémium árban méri a dolgait (csak azért, mert évszázados márka). Persze lehet vitatkozni, hogy csak 48 lóerő, viszont az A2-es kategóriában ez a maximális amit egy motortól elvárhatunk. Ez még mindig az a teljesítmény, amivel ha kell, egészen biztosan meg tudja bárki szegni a szabályokat (persze nem buzdítok erre senkit), viszont érdemes elgondolkozni azon, hogy a szabálykövetés is lehet egy alternatív megközelítés végre a közlekedésben. A motorozásban amúgy is a gyorsulás és kanyarodás a legnagyobb élmény. Biztosíthatok bárkit, hogy 48 lóerővel garantáltan gyorsabb lesz mint bármely átlag autó a közúton. Kb. 6 másodperc alatt tudsz vele 0-100-ra gyorsulni, ami azért nem rossz. A fogyasztás emellett ennél a modellnél 4 liter alatti (Nem én és a katalógus, hanem ügyfeleink mondják, akik több ezer km-t hajtottak bele az 502C-jükbe).
A motorblokk önmaga ismert több másik Benelli modellből is, hiszen a TRK 502, Leoncino 500 ugyanezzel a blokkal vannak szerelve. Tartósság tekintetében a soros kéthengeres nem panaszkodhat. Egyik-másik TRK-ban bőven 200 000 km-t mutat az óra néhány évvel a megjelenés után. Tehát akkor érdemes kínaizni?
Nem vagyok cruiser fan személy szerint, de a Benelli 502C egy olyat mutat, amit eddig egyik cruiser sem tudott nekem. A hosszú tengelytáv és a nagy villaszög a nyugodt, egyhangú vezetési élmény érdekében született meg. Igen, ez sikerült is kihozni belőle, méghozzá elég jól. De amire szintén képes, az az, hogy kiválóan viselkedik a kanyarokban is. Igen, jól olvastad. Soha nem vártam volna, hogy egy cruiser ennyire kiegyensúlyozott legyen a kanyarokban. Olyan, mintha a motor a kanyarokban kifejezetten fordulékony és dönthető lenne, ami igazán szokatlan ebben a kategóriában tekintve a hosszú tengelytávot.
Kigyorsításkor a motor nem reagál szokatlanul vagy idegesen. Ugyan nincs ride-by-wire, ami manapság igencsak divatos lett a prémium irányok felé haladva, viszont a motor nyomatéka szinte lineárisnak mondható. Emiatt nagyjából 6000-es fordulatszám tartományig egyenletes nyomaték és gyorsulás várható a motortól. (Talán ez a kiszámíthatóság is egy olyan érv az A2-esek mellett, ami sokszor homályba vész, viszont a mindennapokban tökéletesen teszi a dolgát.) Városban gurulva tökéletesen használható akár 6.-ban is a motor, persze gyorsításkor a visszaváltást meghálálja. A hangja egy mély tónust kölcsönöz, amely a dupla hátsó kipufogó végen távozik utazás közben. Mindez nem zavaró, csak figyelemfelkeltő lehet a motorosnak és a többi közlekedő részére.
A Benelli 502 C-n az üléshelyzet cruiseres, a lábak nyújtottan elől kapnak helyet. Az ülés ívelt, emiatt motorozás közben a helyén tart bennünket. A kormány széles, emiatt könnyebb a finom manőverezés és persze a garázsban tologatás közben is jó szolgálatot tesz ez.
A motort nem pakolták tele felesleges elektronikákkal. Nem is feltétlenül kellenek egy 500 köbcentiméteres motorba ezek. Emiatt kétcsatornás ABS-t kapunk, ami tökéletesen kiegészíti a radiális féknyergek munkáját szükség esetén. A színes TFT kijelző minden motorozás közben fontos információt megjelenít a motoros számára. A LED fényszórók tökéletes világítást adnak motorozás közben.
A 21 literes üzemanyagtank örvendetes, hiszen a mai (amúgy is drágának mondható) üzemanyagárak miatt sokkal ritkábban kell bosszankodnunk. "Ráérünk majd a jövő héten tankolni."
Ha már amúgy is kerestél egy cruisert, de valami formásat és magával ragadót keresel, akkor érdemes elgondolkozz a Benelli 502 C-n. Ha már el is döntötted, lépj velünk kapcsolatba, és segítünk abban, hogy egy ilyen motorod lehessen.