2023. jan 10.

Segédmotorok, amik mindenkinek kellenek!

írta: A Barátságos Motorkereskedés
Segédmotorok, amik mindenkinek kellenek!

A segédmotorok a mai napig nagyon népszerű motoros kategóriát alkotnak. Nemcsak a motorozás belépő szintjét jelentik, hanem tökéletes társak a mindennapokban. Alacsony fenntartási költségük, kedvező jogi besorolásuk népszerűvé teszi őket. A kinézetről sem kell lemondani, hiszen szinte minden gyártó évről évre jelentkezik formás modellekkel. 

Segédmotoros kategória

Az AM kategória alá olyan két-, három- vagy négykerekű jármű tartozik, melyet max. 50 cm3-es belső égésű motor vagy max. 4 kW teljesítményű egyéb motor hajt, tervezési végsebessége max. 45 km/h és saját tömege legfeljebb 350 kg. Mindezek persze nem hatalmas teljesítményről és minden probléma megoldására alkalmas motorról árulkodnak, azonban a mindennapokban nagyon hasznosnak bizonyulnak. 

picnic.png

Ki vezethet segédmotort?

Hatalmas előnyük, hogy fiatal korban elkezdhető a jogosítvány megszerzése, így iskolás korban már a közlekedés motorizálttá válhat. Nem kell a gyerekeket folyton iskolába hordani, akár maguk is megoldják e bejárást és a foglalkozásokra közlekedést. Emellett megismerkednek a KRESZ-szel, ami később is hatalmas előnyt jelent a többiekhez képest. A közlekedést 1,5 liter körül megoldják 100 km-en, így akár a zsebpénzből is fent tudják tartani a fiatalok is a motorokat.

A másik felhasználói réteg természetesen a B kategóriás jogosítvánnyal már rendelkező autósok. Szerencsére a B kategóriás jogosítvány lehetővé teszi, hogy ezeket a járműveket bárki vezethesse.

Mire használható a segédmotor?

Mivel tervezett maximális sebességük 45 km/h (ezeket mechanikai és elektronikus korlátozások tartatják be), ezért főként városi használatra ajánlottak, de kevésbé forgalmas utakon is jó szolgálatot tesznek. Sokan használják hobbi célra, munkába járáshoz, horgászathoz, bevásárláshoz is. 

Milyen típusú segédmotorok érhetők el?

A segédmotorok a legegyszerűbb típusoktól a luxuspéldányokig elérhetők a különböző márkák kínálatában. Váltós és automata, elektromos és benzines modellek elérhetők. Aprilia, Piaggio, Vespa, Romet, FB Mondial, hogy csak néhányat említsek a sok gyártó közül számos modellel állt elő az évek során. 

Milyen tartós egy segédmotor?

A segédmotorok tartóssága a felhasználótól nagyban függ. Természetesen egy jól karbantartott és megkímélt modell nagyon sokáig kiszolgálja a vásárlók igényeit, azonban érdemes távol tartani magunkat a láthatóan teljesítménynövelt és átalakított változatoktól, ha esetleg a használt piac felé kacsintgatnánk. Ezek ugyanis általában nagyobb odafigyelést igényelnek a gyári változatoknál. 

Mennyibe kerül a fenntartása egy segédmotornak?

A fenntartási költségek nagyon alacsonyak ennél a motor kategóriánál. A kötelező biztosítás éves szinten néhány ezer forint mindösszesen. Időszakos műszaki vizsga, forgalmi engedély, törzskönyv, rendszám, parkolási dij ismeretlen ennél a kategóriánál Magyarországon. Egy korszerű 4 ütemű 50-es általában 1.5 liter/100km fogyasztással közlekedik. (A régebbi kétüteműek általában 3-5 liter fogyasztásúak, és még 1 liter körüli keverékolaj fogyasztással bírnak 1000 km-enként).Az elektromos változatok 1-2 forint körül kilométerenként tankolhatók. Szerviz költségek főként egy új modell esetén szintén a "filléres" költségek közé sorolhatók. 

Milyen segédmotort nem szabad megvenni?

Saját tapasztalataink alapján nem javasoljuk a régebbi kétütemű modellek vásárlását. Magas fogyasztásuk amúgy sem teszi őket igazi alternatívának a többi közlekedési eszközzel szemben. Emellett főként korukból adódóan árukhoz képest magas alkatrész és szerviz költségek adódhatnak. Arról, hogy mikor érdemes a régit újra cserélni, itt olvashattok.

Ha éppen egy nagyobb, A1-es motort keresel, érdemes elolvasnod a témába vágó cikkünket. 

Nézd meg a Vespa Primavera 50-et, ha egy klasszikus, időtálló 50-es robogót keresel!

Tekintsd meg a többi bejegyzésünket is!

 

Szólj hozzá

segédmotor motorozás robogózás pénz beszél jogositvány új motor