Régi vagy új? Mikor éri meg váltani?
Szeretnék nektek bemutatni egy egyszerű példát, hogy miért nem érdemes pénzt költeni régi és korszerűtlen 2 ütemű motorokra/robogókra, hogyha azt mindennapi használatra tervezzük használni. A példánk alanya egy 10-12 éves 2 ütemű, külön olajzású robogó az egyik ismert márkától, amelynek kétütemű motorja 3-4 liter benzint éget el 100km-en és mellette kiegészítőként közel +3-400 Ft értékű drága 2T olajat eszik meg 100km-enként. Tehát kalkulálhatunk 4-5 literes átlagos fogyasztással a 2T olaj ára miatt. A motor piaci értéke 400-450eFt között van.
Feltételezzük, hogy motor jelenleg jónak tűnik és majdnem minden tökéletesen működik rajta.
Vele szemben áll egy új és modern technikával rendelkező 4 ütemű, 50 köbcentis robogó, amely 1.4-1.6 literes fogyasztással beéri 100 km-en, 3 év teljeskörű garancia társul mellé és már 699.000 Ft-ért megvásárolható. Tehát üzembiztosságot is kapunk a pénzünkért és sokkal kedvezőbb, kiszámítható üzemeltetési költségekkel tudunk kalkulálni évekig. Szóval körülbelül ~250-300eFt az árkülönbség a 10-14 éves, idős robogó és az új között!
Fejezzük ki mindezt a számok nyelvén egyszerűen
Aktuális üzemanyagár: 640 Ft/liter 95-ös vagy E10, kinek hogyan tetszik jobban.
Régi robogó üzemanyag költségei
A 14 éves 2T robogó benzin fogyasztása 4 liter / 100 km
Keverékolaj fogyasztás: 1 liter/1000 km.
Fogyasztás 3000 km-en: 3000 * 4 / 100 = 120 liter benzin + 3000 * 1 /1000 = 3 liter keverékolaj
Tekintsük a fenti számokat éves futásteljesítménynek, ami egy mindennapi használat mellett egyáltalán nem elrugaszkodott számítás. Ezek szerint 3 év alatt 360 liter benzinünk és 9 liter keverékolajunk fogy.
Ha forintokra váltunk, 360 x 640 = 230.400 Ft benzinköltségünk van, illetve 9 x 3000 = 27000 forint keverékolaj költségünk van. Összesen tehát 257.400 forinttot költünk 3 év alatt üzemanyagra a jelenlegi árakon!
Új robogó
A manapság kapható új 50-es 4 ütemű robogók sokkal gazdaságosabban üzemeltethetők. Általában 1.5 liter/100 km fogyasztással beérik, és nem szükséges külön keverékolajat is tölteni, mivel négyütemű motorokkal szerelik őket.
Új 4T 50-es robogó fogyasztása 100km-en: 1,4-1,6 liter körül
3000km-en: 30 x 1,4-1,6 = 42-48 liter benzinünk fogy el.3 év alatt pedig (9000km-en): 90 x 1,4-1,6= 126-144 liter.
Üzemanyag költség 9000km-en: 640 Ft/liter x 126 = 80.640 Ft
640 Ft/liter x 144 = 92.160 Ft
Ezek szerint az üzemanyag költségünk 80.640-92.160 forint között lesz az első 9000 km során.
Ennyit spórolhatunk az üzemanyagon
Tehát a fenti példánk alapján 9.000 km futásnál csak az üzemanyag költségeken ~165.000 - 177.000 Ft megtakarítás szól az új 4T 50-es robogó mellett! Ezáltal már csak ~80.000-130.000 Ft a tényleges differencia egy új és idős 2 ütemű társa között. DE Még nincs vége, ez csak az üzemanyag költségek összevetése volt!
Karbantartás - "Az öreg ember szteroid-kúra után is öreg marad"
Nem beszéltünk arról, hogy a már tizenéves (tehát 20-40 ezer km-t futott) robogó szíve, fékjei hamarosan felújításra várnak, a külsején megsokszorozódtak a használat nyomai is. A cserealkatrészek árai nem az újkori hanem a mai árakon kerülnek bele, amik egy időskori motornál néha a motor árával ha nem is összevethető, de mindenképpen tetemes összeget mutatnak. Nem beszélve a javítás során felmerülő munkadíjakról, várakozásról, és kellemetlenségekről, amik túlnövik az előbb említett különbözetet. Egy váratlan meghibásodás esetén a cseremotor vagy esetleg autóval járás pedig szintén növelik azt az összeget, amit saját zsebünkből kell fizetni (és ilyenkor még arról is lemondunk, hogy a 4-5 litert fogyasztó robogóval járunk a 7-9 litert fogyasztó autó javára). Mivel semmi sem örök, bármikor-bármi elromolhat, de nem muszáj nagyon nagy dolgokra gondolni, elég csupán a köztudott, bizonyított és tapasztalt tényekből kiindulni, hogy a kétütemű motorok sokkal korábban tönkremennek működési elvei miatt szemben 4 ütemű társaiknál.
A meghibásodási kockázat pedig a kor előrehaladtával egyre csak nő, kár is vitatni. Viszont, ha az új menne tönkre, akkor arra garancia van, az alkatrészre várakozás napokra rövidül legtöbbször a hetek-hónapok helyett amely alapján a vásárlónak nem kerül pénzébe a javítás, hiszen a gyártó állja a javíttatás teljes költségét! Mindezek mellett egy új motoron mindig jobb érzés ülni, mindig egy frissebb modernebb technikát kapunk a pénzünkért. Nem beszélve arról, hogy csekély önerővel részletre is megvásárolhatók az új robogók.
Nem szép dolog, hogy csak egy mondatot kap, de a cikk most éppen a pénzügyi szempontokról szól viszont muszáj megemlíteni, hogy egy modern robogó sokkal kevésbé szennyezi a levegőt, mint egy 2 ütemű jármű. Arról sem beszéltünk, hogy sokszor a szervizek sem fogadják jó szívvel a kétütemű robogókat.
Mindenki döntse el, hogy számára melyik a kedvezőbb megoldás! Aki viszont egy kicsit is érdeklődővé tett a cikk, érdemes megnézni ezt a Romet 727 SR-t, ami a piacon az egyik legjobb ár-érték arányú robogó.
Ha szeretnél hasonló tartalmakat kapni első kézből, kövess minket! :)