Tényleg jobbak a Japán motorok, mint az európaiak?
Ha így van, miért veszünk európait?
A japán motorgyártók tökéletesen értik a gyors és megbízható motorok építésének művészetét, de végtermékeik nem váltanak ki olyan érzelmeket, mint az európai motorok.
Amikor motort keresünk, sok minden a személyes preferenciáinkon múlik. Az autókkal ellentétben az ergonómia az egyik legfontosabb tényező. Hiszen itt minden centi kényelmessé vagy éppen fapadossá teszi a gépet. Hosszú távon pedig bűntet bennünket egy rossz választás.
Az, hogy hogyan ülünk a motoron, és milyen pozíciót találunk a legkényelmesebbnek ahhoz, amire használni fogjuk, kulcsfontosságú meghatározó tényező lesz abban, hogy milyen típusú motort választunk. Ezen túlmenően a motorkerékpárok általában a személyiségünk kiterjesztése is, szó szerint minden alkatra, méretre és személyiségre van megfelelő kerékpár!
Egy dolog, ami megosztóbb és sokkal szubjektívebb, mint ezek a tényezők, az az, hogy honnan származik a motor, az amerikai motoroknak megvan a maguk helye és rajongótábora - mondhatni mindenki elismeréssel szól róluk, de az európai és a japán motorok évtizedek óta éles kritikákat kapnak, és mindkettőnek különböző okokból van odaadó rajongótábora.
Megbízhatóság kérdése
Mindennek, ami Japánból származik, egyfajta varázsa van, a tökéletesen átgondolt kiválóan kivitelezett mérnöki megoldásról beszélve. Az egyik legfontosabb alapja ennek a mérnöki kultúra. A japánok minden más nemzetnél (még a németeknél is) nagyobb hangsúlyt fektetnek a pontosságra. Erre büszkék, és mérnöki pontosságuk/tökéletességük jópár kiváló motor gyártásához vezetett. Azonban itt is vannak kivételek, mint pl. egyes Yamaha R3-asok sorozatos visszahívások során estek át. Többek között erős motorvibráció, hűtőközeg szivárgás, motor lefulladás, váltóproblémák miatt.
Kívánatosság
Semmi sem ér fel az európai motorokhoz, ha a kívánatosságról van szó, és az európai ebben a kontextusban az "olasz" szóval értendő.
A formatervek legtöbb esetben képesek érzelmi reakciókat kiváltani, de csak az olasz motorok képesek igazán megragadni a képzeletet, ha stílusról van szó. Japán egyetlen és örök válasza erre az, hogy drámaibb, szélsőségesebb dizájnokat készítenek, amelyek nem feltétlenül szépek, inkább szörnyszülöttek.
Komfort
Itt nem mindenki fog egyetérteni, ez megint csak az alapvető ergonómián fog múlni. Bár minden motorkerékpárt a különböző magasságok és testsúlyok figyelembevételével fejlesztettek ki, azonban ha a skála szélsőségei felé esel, a japánok minden alkalommal nyernek. Gondolj egy Honda Monkey-ra vagy éppen egy Goldwingre. Azonban ha nem az extrém szélsőségek a számodra kényelmesek, biztos lehetsz abban, hogy európai motoron is kényelmesen fogod érezni magad.
Elegancia
A japán motorokból látszólag árad a hatékonyság és a megfizethetőség, az európai motorokban mindig van valami olyan előkelőség, amit Japán nem tud megragadni. Véleményem szerint ezt soha nem is fogják tudni. Azonban ez is egy érzelmesebb összehasonlítási szempont, amit a nyers katalógusadatok nem tükröznek, maximum a belső érzéseink és értékrendünk, ami nem fog csalni.
Megfizethetőség
Ha egy terméket nagy mennyiségben tudsz gyártani, és van egy biztos piac, amely felvásárolja, amit gyártasz, akkor az egyszerű méretgazdaságosság alacsonyabb árat tesz lehetővé. Szóval a tucatmotorok ezért olcsóbbak a ritkább daraboknál.
A japán motorokat lényegesen nagyobb darabszámokban értékesítik világszerte mint európai társaikat. Erre a kapacitásra sok európai gyártó nem szeretne választ adni, inkább maradnak az egyedibb azonban prémium vonalon.
Műszaki adatok
Ha a számokról van szó, a japán motorok felveszik a versenyt az európaiakkal. (Egészen addig, amíg meg nem ülsz rajtuk, vagyis amíg nem vezeted őket.) :)
A való világban a számok valójában nem jelentenek túl sokat, csak jelzéseket adnak, de nem mondják el a teljes történetet egy motor teljesítményéről. Gyakran csak arról van szó, hogy egy motor hány hengeres vagy mekkora lökethosszal dolgozik, milyen üzemanyag befecskendező rendszert használ. Azt azonban nem árulják el, hogy valós körülmények között hogyan teljesítenek. Ebben pedig az európai motorok kiválóbbak.
Sebesség
Ebben az esetben a számok valóban nem hazudnak. Bár egyes gyártók hajlamosak némileg eltúlozni a teljesítményüket, senki sem olyan hülye, hogy hazudjon a végsebességről. (Bár arra azért hajlamosak, hogy a kijelzett sebesség köszönő viszonyban sincs a valóssal). Nagyon erős a japán mezőny a végsebesség tekintetében. Azonban valljuk be, nem 300 feletti tempóval fogunk a balatoni strandra legurulni egy hekkért. - Ez egyszerűen nem életszerű.
Rajongás
Egy másik pont, ami elég szubjektív lehet, de valahogy ez visszavezethető ahhoz, hogy mindig megtaláljuk azt a dolgot, a lelket egy élettelen tárgyban.
A japán motorok általában rideg, de hatékony gépek, megbízhatóak és kiszámíthatóak. Az európai gépek ezzel szemben egy fokkal kevésbé megbízhatóak, vannak apró kis - amolyan - gyarlóságaik, vannak kisebb problémáik, amelyek néha okoznak egy-két bosszús percet, de valahogy ezek a hibák vonzanak minket. Senki sem tud erre "ésszerű" magyarázatot adni, mert ez nem ésszerű, hanem érzelmi. És amúgy is.. a haverok előtt szeretünk villogni és fontosnak tűnni, ha a szervizes tapasztalatokról van szó.
Technológia
A japán megoldásokról szót ejtve, ők csak olyan technológiát fognak használni, amiről tudják, hogy biztonságosabbá, jobbá teszi a motort, és (elvileg) nem fog meghibásodni, soha.
Ez SOHA SEM a legkorszerűbb technológia, hanem bevált technológia, amit egy európai motoros már lerágott csontként már 3-5-10 éve már kitapasztalt.
Innováció
Szorosan kapcsolódik az előző ponthoz. A NASA-t is idézhetném ezzel kapcsolatban: "A kudarc mindig egy új lehetőség". Ez az európai módi, megpakolnak egy motort a legújabb, legfejlettebb technikákkal, és sokszor kudarcot vallanak.
Bizonyos helyzetben ez kicsit ijesztően hangzik, végül is rajtunk, a fogyasztókon kísérleteznek, de pont ez a lényeg. Ez vezet jobb, biztonságosabb gépekhez, amiket majd a japán gyártók persze az évek során beépítenek a saját motorjaikba is. Addig viszont egy európai már ismét egy lépéssel előrébb tart technológia területén.
Ha már döntöttél és európait szeretnél, nézz körül nálunk.