2022. dec 29.

Új Vespa GTS RST22 - A facelift megérkezett

írta: A Barátságos Motorkereskedés
Új Vespa GTS RST22 - A facelift megérkezett

Már az utolsó darabok érhetők el a kereskedésekben a "régi" GTS 125 és GTS 300 modellekből.  Az őszi bemutató után már nálunk is kaphatók az új ráncfelvarrással érkezett Vespa GTS modellek, amik RST22 megjelöléssel illettek. A nagykasztnis Vespa stílusában nem változott sokat. Továbbra is kiváló választás lesz az Uraknak, akik stabil egzisztenciájukat és eleganciájukat az utakon is meg szeretnék mutatni. A robogó az ismert 125 és 300-as változatokban érkezik. 

Kis történelem

A modellcsalád 2003-ban a GT 125 és 200-zal született meg, majd 2005-ben megérkezett a GTS 250. 2016-ban pedig a GTS 300 is életre kelt. 2018-ban a 300-as motor megújult és létrejött minden idők legerősebb Vespája a Piaggio HPE (High Power Engine) segítségével. Ebben a szűk 20 évben a Vespa robogók egy új nagytestű generációja bontakozott ki. Ha csak az apró finomhangolásokat figyeljük, az időtálló forma alig változott. Viszont ha a legelső és a friss modellt egymás mellé állítjuk, kiderül, hogy a XXI. század abszolút megérkezett a Vespához is. 

A legfrissebb modellben továbbfejlesztett külső mellett a biztonságra, kényelemre, fékekre, felfüggesztésre helyezték a hangsúlyt a tervezők. 

Négyféle modell érhető el, az alap GTS valamint a Super, Super Sport, Super Tech. A küllem és felszereltség tekintetében ugyan van különbség a robogók között, azonban a hajtásról és futóműről ugyanaz a 125 vagy 300 köbcentis motor gondoskodik mindegyiknél. 

vespa_gts_supersport_300.png

A Vespa megmaradt a klasszikus designnál a standard GTS és Super esetében, míg a Super Sport és Super Tech esetében egy kicsit modernebb kinézetet választott. Mind a négy gép kiváló minőségű kivitelezéssel, kellemes új kapcsolókkal, új LED-es lámpákkal büszkélkedhet.

Az új Vespa egy új műszerfallal is előrukkolt. A kulcs nélküli rendszer segít a kényelmes használatban, amely a gyújtáskapcsolót és az ülészárat is működteti. A kényelmet új üléssel fokozták, amely az alacsonyabbak számára is nagyobb biztonságérzetet nyújt, annak ellenére, hogy az új motorok ülésmagassága ugyanaz a 790 mm, mint korábban.

A hagyományos, préselt acéllemezből készült burkolat megmaradt, de az első felfüggesztést javították a jobb stabilitás és kényelem érdekében. A fékrendszer új féknyergeket kapott, Brembo főfékhengerekkel. Emelett új fékkarokat is felfedezhetünk. A Bosch ABS is továbbfejlesztésre került.

Teljesítmény

2019 óta a négyütemű 4v vízhűtéses 300 HPE (High-Performance Engine) motor hajtja a legnagyobb Vespát. Ez a legerősebb motor, amely egy Vespában helyet kapott eddig. Az egyhengeres motor gyakorlatilag változatlan maradt, és ugyanolyan teljesítményt és nyomatékot produkál: 17,5kw/23,8 LE 8250-es fordulatszámnál és 26 Nm nyomatékot 5250-es fordulatszámnál.

A Vespa a vezérműtengely megváltoztatásával a szelepemelést is finomította, és egy új, nagynyomású, többsugaras injektort is kapott. Ezek, valamint a szívórendszer egyéb apró változtatásai javítják a nyomatékot alacsony fordulatszámon; könnyedebb, szinte azonnali indítást tesznek lehetővé; és javítják az üzemanyag-fogyasztást. A Vespa 2,75 litert adott meg 100 km-en.

Menet közben alacsony tempónál is kiváló egyensúlyt lehet tartani a motoron. Kigyorsításkor pedig lendületesen repít a nagyobb sebességek felé késlekedés nélkül. Városi forgalomban tehát egy kiváló élmény motor is egyben a GTS 300. A 110km/h-s tempó nem nagy kérés ettől a motortól, tehát egy autóúton is kiváló szolgálatot tesz szükség esetén. 

Futómű, fékek és kényelem

A Vespa sokat javított a menettulajdonságokon. Az első futómű egylengőkaros felfüggesztését újratervezték. Sikerült egy kényelmes, viszont stabil első futóművet létrehozni. 

A hátsó futómű is megújult, és sokat emel a komforton. Az elsővel kiváló összhangban dolgozik. Nem kérdés, hogy a kisebb-nagyobb úthibákkal, bukkanókkal a Vespa tökéletesen megbírkózik. 

A kényelem mellé a magabiztosság is társul a féktáv esetén. Sokat javult a féktáv a korábbi modellekhez képest. Ezt annak is köszönheti, hogy az új modellek Brembo fékalkatrészeket, új féknyergeket és megújult Bosch ABS rendszert kaptak. 

A fékkarok a korábbi modellekhez képest kissé közelebb és lejjebb kerültek a markolathoz képest. Ezáltal a kisebb kezű robogósok is magabiztosabb fogást találhatnak rajta a közlekedés során. 

Egyéb felszerelések

A retro kinézet ne tévesszen meg senkit. A modern technika megtalálható ebben a Vespában is. Kulcsnélküli rendszer működteti a gyújtást és az ülés nyitást. A zárható kesztyűtartóban USB portot és egy telefonnak elegendő teret is találunk. A Vespa MIA rendszer a Super Sport és Super Tech modellek esetén széria felszereltség. Ezzel a telefonod csatlakoztatható a motorhoz. A Super Tech új digitális kijelzőt kap, a többi három modell marad a klasszikusabb analóg műszernél egy kisebb 3"-os LCD-vel kiegészítve. 

Minden modell alapfelszereltségként tartalmazza a kipörgésgátlót, ami kikapcsolható (bár jó szolgálatot tesz csúszós utakon). Emellett ABS-szel szerelt mindegyik modell. 

Rendelhető továbbá számos kiegészítő a motorokra. Mint pl a hátsó, motor színében szállított doboz, és az ezt kiegészítő szintén az ülés színében érkező háttámla. Az első csomagtartó, a lábtér védő szőnyeg, kisebb-nagyobb plexik, fűtött markolatok vagy éppen a különleges kipufogódobok. 

vespa_gts_supertech_300.png

Vélemény

Külsőre nem lehet nem szeretni a Vespa GTS-t. Bármelyik változata nagyon stílusos. Ritkán találkozunk vizuálisan ennyire vonzó robogóval. Igen, a GTS drágább, mint a japán konkurencia, és nem rendelkezik az ülés alatti hatalmas tárolóval, mint egyik-másik, de el lehet nézni néhány apróságot neki, csak azért, mert annyira jól néz ki, annyira prémium érzetet kelt, és a vezetési minőség annyira kiváló.

Ha szívből veszel robogót, akkor annak tényleg a Vespának kell lennie. A GTS minden alkalommal mosolyt csal az arcodra. A régi 300-as nem volt rossz motor, de az új motor vezetési minősége, tudása és javított vezetési segédletei és technológiája komolyan versenybe száll a piac legjobb közepes teljesítményű robogójáért.

Ha tetszett a cikk, kérlek iratkozz fel, hogy elsőként értesülj a hasonló tartalmakról. 

További Vespa GTS részleteket találsz a hamarosan megújuló weboldalunkon. 

 

Szólj hozzá

vespa vespa robogó vespa gts rst22 olasz robogó