2022. dec 16.

Aprilia Tuareg 660 - Ha a legjobb kell!

írta: A Barátságos Motorkereskedés
Aprilia Tuareg 660 - Ha a legjobb kell!

Idén mutatkozott be az Aprilia legújabb Adventure motorja az Aprilia Tuareg 660. Ahhoz hogy megérthessük, mi is rejlik benne érdemes összevetni a kategória eddigi etalonját adó Yamaha Tenere 700-zal. 

tab_deserto.png

Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy volt lehetőségem mindkét motort élőben is megcsodálni, illetve az Aprilia Tuareg 660 napi testközelségben van márkakereskedésünkben. Elfogultság mentesen állíthatom, hogy a Tuareg 660 kimagaslóan többet tud nyújtani Japán társánál. Elég ha csak a műszaki specifikációkra gondolunk, és akkor még nem mentünk vele egy másodpercet sem. Pedig... az igazán nagy mosoly csak ekkor jön elő az arcunkon. 

Első pillantásra amúgy a Yamaha Tenere könnyed, kezelhető motornak tűnik, viszont a kezelőfelületei inkább amolyan kezdetlegesek. Valahol a 2000-es évek elején tudnám elhelyezni őket az időben. A kijelzője pedig akár a 80-as, 90-es években hódító kínai csoda-video-játék a Tetris és társainak megszállottjainak készült. - Nem éppen a 2020-as éveket idézi. 

Élesen különbözik ebben az Aprilia TFT kijelzője. Minden szükséges információt a motoros tudtára ad, pontosan úgy ahogyan azt egy mai motortól elvárhatjuk. A kijelző minden fényviszon esetén tökéletesen olvasható. Emellett nappali és éjszakai nézet között is automatikusan vált az aktuális környezeti fényhatás alapján. 

A motorizáltság tekintetében a Yamaha 73 lóerőre képes, 689 köbcentis blokkal van szerelve. Nincsenek motormódok, különböző MAP-ok vagy éppen kipörgés gátló beállítások. Csak az ABS-t lehet egyszerűen ki és be kapcsolni. A kihívó Tuareg 660 egy 30 köbcentivel kisebb lökettérfogatú motorral dolgozik. 80 lóerő teljesítmény leadására képes. Hogy a kiegészítő elektronikai dolgokról is szó essen, a Tuareg 660 többféle vezetési módot, ECU MAP-ot, állítható motorfékerőt, különböző ABS beállításokat, csúszókuplungot kap szériában és opcionálisan gyorsváltóval is szerelhető. Azt hiszem ez már magában egy olyan extra csomag, amit nehéz kompenzálni.  

A Yamaha első KYB futóműve 210, míg a hátsó 200 mm rugóúttal rendelkezik. Az első villán nem állítható az előfeszítés, csak a kompresszió és a csillapítás. A motor teljes tömege menetkészen, teli tankkal körülbelül 210 kiló körül alakul, ami nem valami nehéz vasra utal. Szerencsére a terepen a kisebb tömeg mindig kifizetődő, emiatt ez a motorozás során érződik is a kezelhetőségében. 

A Tuareg 660 Kayaba futóműve elől és hátul is 240 mm rogóúttal rendelkezik. Mind az elsőn, mind a hátsón állítható az előfeszítés, csillapítás és kompresszió. Azok tehát, akik a futómű végletektől végletekig állítását kedvelik, nála jobban megtalálják azokat a lehetőségeket, amiket elvárnak egy mai motor esetében. A menetkész tömeget vizsgálva a Tuareg 660 erősebb fogyókúrán van, mint a japán társa. A teljes teli tankkal 208 kiló a Tuareg is, viszont 4 literrel több üzemanyagot visz ilyenkor magával, ami jelentős hatótáv előnyt ad az olasznak. 

Motorozás közben az Aprilia egy teljesen külön élményt ad. Három MAP közül, három féle motorfékből és négy féle kipörgésgátlásból válogathatunk a motorozás során. Akár a kipörgésgátló teljes kikapcsolásával. Előre programozott Urban, Explore, Off-Road és Individual módok közül választhatunk a menüben. Mind mind különböző helyzetekhez és motorozási stílushoz. Az Aprilia Tuareg 660 soha nem hagy cserben, mindig a maximális teljesítményt fogja nyújtani a motorozás alatt. Legyen szó fékezésről, váltásról vagy gyorsításról. Apropó fékezés. Az ABS rendszer 3 fokozatban állítható. Teljesen bekapcsolt, csak az első tengelyen bekapcsolt és kikapcsolt módok közül válogathatunk.

A menetszél tekintetében kiváló szélvédelmet nyújt a motor. A hosszú utakon pedig kiválóan teljesít az ülés, amely nem túl puha, de nem is kemény. A kényelmet még az is szolgálja, hogy az Aprilia MIA kiegészítővel a telefonunkhoz Bluetooth segítségével kapcsolódva olyan dolgokat kezelhetünk a motoron keresztül, mint a saját zenénk lejátszása, navigáció megjelenítése az 5.1"-os TFT kijelzőn, vagy éppen hívások fogadása. 

Még egy szó a fékekről. Az Aprilia első féktárcsája 300mm-es ami 18-cal nagyobb átmérőt jelent, mint a japán társánál, illetve Brembo 2 dugattyús úszó nyereggel és fém fékcsövekkel van ellátva. Hátsó féktárcsája 15mm-rel nagyobb 260mm-es emellett Brembo 1dugattyús úszóféknyereggel lett szerelve. 

Terepviszonyok között is megállja az Aprilia a helyét, köszönhetően a rengeteg beállításnak pedig mindenki megtalálhatja a magának megfelelőt az adott terephez és hangulatához illően. 

Ha meg szeretnéd tekinteni élőben is az Aprilia Tuareg 660-at, akkor keress fel bennünket bátran márkakereskedésünkben! Hidd el, nem fogsz csalódni!

 

Szólj hozzá

aprilia motorozás túraenduró olasz motor tuareg660